Slijtage of artrose?

Ik heb een versleten heup, een versleten knie, een versleten……….. vul maar in

WAT NU?

Allereerst is het begrip slijtage ongelukkig gekozen. Iedereen kent het begrip artrose en dat is een beter begrip. Artrose is niets anders dan een verouderingsverschijnsel. Het hoort gewoon bij het ouder worden. Wist u dat bij mensen zonder rugklachten van bijv. 50 jaar bij 50% artrose te zien is op een röntgenfoto, en bij 60-jarigen zonder pijn 60%, en bij 70-jarigen 70% etc. etc.??

Dus: Niet iedereen met artrose heeft pijn. Als artrose per definitie pijn doet dan hebben heel veel mensen pijn. Gelukkig is dit niet zo (zie boven). Ook komt het regelmatig voor dat artrose de ene dag wel pijn (of meer pijnlijk is en de andere dag niet (terwijl de artrose min of meer hetzelfde is? Maar waar komt dan wel de pijn bij artrose vandaan. Alle weefsels welke bij een gewricht (botten, kapsels, pezen, bloedvaten, bindweefsel, noem maar op) zijn onderzocht op of deze bepalend zijn voor het hebben van pijn bij artrose. Deze onderzoeken kunnen niet leiden tot een verklaring van de pijn bij artrose. Er is geen verband tussen de veranderingen in de specifieke weefsels en de ervaren pijn. Wel bekend is dat er bij het natuurlijke beloop van artrose regelmatig ontstekingsprocessen in het diverse weefsel plaatsvinden. Hierbij komen stoffen vrij welke de zenuwen in en rond het gewricht in verhoogde activiteit brengen waardoor pijn kan worden waargenomen. Zodra de ontsteking over is verdwijnt de eventuele pijn.

Hoe kan het dan dat sommige mensen altijd pijn hebben. Er zijn uitzonderingen waarbij artrotische processen tot chronische pijn kunnen leiden. Het gaat te ver om daar hierover uit te weiden.

Pijn worden we in ons hoofd bewust. Als u zich in de vinger snijdt, u verbrandt, zichzelf hard stoot dan weet het brein dat het zeer doet. Pijn is een waarschuwingsmechanisme en zorgt ervoor dat we onszelf kunnen beschermen. Met het herstel verdwijnt de pijn ook. Het brein kiest ervoor of het lichaam beschermt moet worden of niet. Als u met een verstuikte enkel de straat over steekt en er komt een vrachtwagen aan dan is het ongeschonden halen van de overkant belangrijker dan de pijn in de enkel.

De hersenen beschikken over een groot aantal cel gebieden welke met elkaar communiceren en besluiten gezamenlijk wat er moet gebeuren Dit wordt ook gebruikt bij het leren (bijv. pianospelen), de vaardigheden worden in hersengebieden vastgelegd. Zo kan er ook chronische pijn worden vastgelegd / geleerd welke de chronische pijn verklaren. Chronische pijn wordt vastgelegd in de pijnmatrix. (zie afbeelding)

Hersenen en pijn

Het gevolg is vaak dat men dingen niet meer doet omdat u denkt dat dit gevaarlijk en of pijnlijk is. Gelukkig kan deze aangeleerde pijn ook worden afgeleerd. Bewegen is hierbij een belangrijke factor. Hoe u dat moet doen (hoelang, hoe vaak etc.) en wat er nog meer bij komt, kunt u bij ons leren.

Fysiotherapie bij knie- en heupartrose zitten in het basispakket, overige vormen van artrose helaas niet. Als u een aanvullende verzekering voor fysiotherapie heeft kunnen die daaruit vergoed worden.

Ook voor 2020 voldoen wij weer in ruime mate aan de eisen welke de beroepsvereniging en de zorgverzekeraars aan kwalitatieve fysiotherapie stellen waardoor wij weer met alle verzekeraars contracten hebben afgesloten.

Ook voor de volgende keer gaan wij weer op zoek naar het onderwerp waar de meeste vraag naar is. Heeft u een vraag schroom niet contact met ons op te nemen, dus als u ook vragen over bepaalde aandoeningen, blessures, training en of oefeningen etc. heeft? Vul deze in op onderstaand formulier. Wij zullen het meest voorkomende onderwerp volgende keer in onze rubriek behandelen.